Momenteel ben ik docent economie, techniek en dienstverlening & producten.


Economie

De afgelopen periode heb ik voor de verschillende klassen een skilltree ontworpen over de hoofdstukken waar zij, gedurende de lockdown, mee aan de slag konden. De leerlingen hebben zo meer autonomie wat ze wel of niet maken, naast de online lessen.

Van boven naar beneden:
Hoofdstuk 6 'De overheid en ons inkomen' voor de eindexamenklassen. Hoofdstuk 5 'Werkt dat zo' voor de derdejaars en hoofdstuk 3 'Aan het werk' voor de tweedejaars vmbo. Wij werken met Pincode 6-editie.



Mocht je willen weten hoe ik deze skilltree heb ontworpen stuur mij dan een bericht. Dit kan je doen door mij via mijn LinkedIn profiel een bericht te sturen.


Dienstverlening en producten

De leerlingen hebben gewerkt aan een project Smart City in samenwerking met de gemeente Haaksbergen. Deze slimme oplossingen hebben zij eventueel met behulp van een Micro:Bit uitgevoerd. Het beste team deed mee met de landelijke STEAM Cup Challenge. Helaas geen winnaar, maar wel een geweldige ervaring voor de leerlingen.

Er zijn projecten uitgevoerd om het zwerfafval te kunnen verminderen. Bijvoorbeeld een prullenbak die een signaal geeft aan een gemeentemedewerker dat de prullenbak (bijna) vol zit. Zodat de gemeentemedewerker op pad kan om de prullenbak op tijd te legen. Zonder dat mensen anders hun afval in de omgeving van de prullenbak achter laten.

Een ander probleem is het juist stallen van fietsen in de fietsenstalling. Hiervoor hebben leerlingen een beloningssysteem bedacht bij het juist stallen van je fiets. Je ziet van een afstandje waar nog vrije plekken zijn in de stalling, met behulp van een groene of rode led(lamp).

Een mooie, betekenisvolle leerervaring voor de leerlingen. Ondanks de corona-maatregelen en het leren op afstand.

Op 12 december 2019 was de kerstmarkt op de van Brakelstraat. Deze is georganiseerd door de 3e-jaars leerlingen voor het profieldeel 1 ‘Organiseren van een activiteit.‘ Een enorm succes waarbij de opbrengst is geschonken aan VASH te Haaksbergen.


Techniek

In het eerste leerjaar leren leerlingen met name de verschillende materialen en (hand)gereedschappen (her)kennen. Leren ze over verbindingstechnieken en werken met (elektrische) gereedschappen. Zij starten met het maken een (eenvoudige) touwpuzzel en een blijde.

In het tweede jaar leren de leerlingen meer over natuur en techniek. Bijvoorbeeld over het thema energie. Hoe kan je energie opwekken en (in voorraad) opslaan? Wat is een stroomkring? Hoe kan je energie overbrengen?

Daarnaast werken leerlingen aan hun digitale kennis en vaardigheden (21st century skills). Hiervoor maken wij gebruik van verschillende ‘tools’, zoals 3D-printers, micro:bits, arduino’s, lasersnijder, e.d.


Op mijn pagina DIY – Do It Yourself – staan nog enkele voorbeelden.